Krakow och Berlin 2-10 september 2018

• Buss till Krakow och Berlin Sept 2018

SPF seniorerna Toarp har varit på långresa till Krakow och Berlin. Med Thomas Schön vid ratten startade vi vår resa via Karlskrona med färja till Gdynia.
Framme i Krakow blev det stadsvandring bl a i de judiska kvarteren i den vackra staden. Resan innehöll också besök i Auschwitz-Birkenau. De duktiga guiderna visade oss runt bland byggnaderna och berättade och berättade.....

En saltgruva i Wieliczka besöktes också. Nere på 150 meters djup fanns mycket vackert att se.

Efter fyra nätter i Krakow styrde vi kosan mot Berlin. Vi gjorde ett uppehåll i Wroclaw, där vi besökte ett konstmuseum med panoramamålning.
Väl framme i Berlin checkade vi in på hotell Park Inn. Riksdagshuset var ett intressant bygge att beskåda. Intressant var också besöket på Checkpoint Charlie och Mausermuséet, som bl a kunde berätta om misslyckade och lyckade försök till flykt från öst till väst.
En vecka går fort, och det var dags för hemfärd via färja Rostock-Gedser, och färja Helsingör-Helsingborg. Alla var överens om att det varit en väldigt trevlig resa, där allvar och glädje blandades. God mat och trevlig stämning hörde också till ingredienserna.

Vi tackar vår resekommitté Lars och Stig, som tillsammans med Ove Glamheden och personal på Eurotravel gjorde denna resa verklig.

Dagbok

Sönd 2/9
Med Thomas Schön vid ratten startade vi vår resa på söndagsmiddagen. Siktet var närmast inställt på Karlskrona. Ove och Lars delade ut info om resan. Lars hade tankenötter som tidsfördriv på bussen.
Vi åt och sov på färjan till Gdynia, där en klar himmel mötte oss på måndagsmorgonen.

Månd 3/9
På väg mot Krakow stannade vi vid Mc Donalds för lunch. Väl framme i Krakow checkade vi in på Aparthotel Miodowa. Det blir alltid lite knöligt när alla ska komma in med sina väskor, men rummen räckte till alla, och vi samlade ihop oss för kvällens middag på Klezmer Hois.

Tisd 4/9
Vi gick en stadsvandring i den vackra staden Krakow, den här dagen dock i hällande regn. Våra guider Ursula och Anna berättade om byggnadernas historia. Det klarnade upp frampå eftermiddagen, och vi kunde ströva i staden på egen hand. Kvällens middag avnjöts på Pod Aniolami. Ett praktfullt åskväder med tillhörande regn, mötte oss i dörren när vi skulle gå hem.

Onsd 5/9
För de som inte stannade kvar i Krakow, var dagen viken för Auschwitz-Birkenau. Så vi åkte med bussen de 6 milen dit. Man känner historiens vingslag redan innan man är framme. Våra duktiga guider var med även denna dag. De ledsagade oss runt bland byggnader och platser och berättade och berättade....

Torsd 6/9
Den här dagen bar det av till Saltgruvan i Wieliczka. Den började användas redan på 1200-talet. Vi var nere på 150 meters djup och guiden ledsagade oss. Att en gruva kan innehålla så mycket utsmyckningar kunde man inte ana.
På kvällen åts middag på Restaurang Ariel, som låg i de judiska kvarteren. En förnämlig orkester underhöll med sång och musik.

Fred 7/9
Vi bröt upp från hotellet i Krakow och styrde kosan mot Berlin. Det blev ett uppehåll i Wroclaw, där vi besökte ett konstmuseum med panoramamålning. Mycket vackert. Panorama Raclawicka.
Vid kaffestoppet hade vi en födelsedag att fira. Inger Wikstrand fyllde 75 år och bjöd på champagne.
Framme i Berlin checkade vi in på hotell Park Inn, vid Alexanderplatz.

Lörd 8/9
Guidade turer blev dagens program. På förmiddagen till fots och på eftermiddagen med bussen. Vi besökte riksdagshuset. Många intressanta platser såg vi från bussfönstret.

Sönd 9/9
Bussen tog oss till Checkpoint Charlie. Även det ett speciellt ställe i Berlin. Mauermuséet kunde bl a berätta om människoöden i samband med misslyckade och lyckade försök till flykt från öst till väst.
Eftermiddagen gav plats för egna aktiviteter.
Sista kvällen med gänget blev en glad tillställning på Hofbräu Berlin.

Månd 10/9
Att en vecka går fort fick vi bevis på, då det på måndagen var dags att packa väskan för hemfärd. Färden gick via färja Rostock-Gedser, och färja Helsingör- Helsingborg.