Skriv ut

RESEBERÄTTELSE. Budapest-Krakow 23-28
september 2013

Dag 1: Efter en stunds försening fanns alla 53 resenärer på plats i bussen, som styrde mot Sturup. Där väntade ett plan från Wizz Air för att föra oss till Budapest.

En buss väntade på flygplatsen varifrån vi åkte direkt till pir 6.
Vackert väder och en fin båttur på Donau inledde dagarna i Budapest.

Dags för incheckning på Hotel Zuglo och en stunds vila före kvällens måltid. Zuglo Trofea Grill Etterem blev snabbt vår favoritrestaurang.
Fantastisk buffé och kockar som grillade efterhand som vi plockade till oss råvarorna.
Öl, vin och champagne ingick i priset och förgyllde kvällen.

Dag 2: Dagen inleddes med en rundtur i buss med vår lokala guide Maria, som berättade om alla sevärdheter vi passerade på väg till Hjältarnas Torg. Här fick vi veta det mesta om Ungerns historia och dess hjältar.

Färden gick vidare över Donau till Buda där vi promenerade omkring och besökte kyrkor och palats. Fiskarpalatsets många trappor provade vi på. En tur till Citadellet hanns med före lunch.

Eftermiddagen tillbringade några i ett badhus, medan andra föredrog en tur till centrum. Alla pensionärer, även turister, åker gratis buss, tåg och spårvagn i Ungern! En strålande dag gick
över i en varm och skön sensommarkväll och hela sällskapet tog en promenad till vår favoritrestaurang.

Dag 3: Utcheckning från hotellet och busstur till centrum där Saluhallen fick ett besök .Här finns det mesta man kan tänka sig i matväg, textilier, skinnvaror och souvenirer. Vi återvände till
Citadellet för lunch i den gamla, vackra byggnaden.

Så var det dags för en närmare 40 mil lång bussfärd till Krakow. Intressant att färdas genom först det ungerska landskapet och sedan det slovakiska innan den polska gränsen passerades. Vägarnas standard är inte den bästa och vi var rejält försenade till Hotel City där vi skulle bo under dagarna i Krakow.

Dag 4: Efter en god frukost bar det av till centrum där vi mötte vår lokala guide Marlena.    Vi började vår rundvandring i de gamla judiska kvarteren och fortsatte förbi den plats som i slutet av andra världskriget var ”getto”. Under tiden berättade Marlena om judarnas tragiska historia i Polen.

Wavel med slottet och domkyrkan besöktes före en promenad till gamla staden. Där besöktes bland annat den berömda Mariabasilika som började byggas i slutet på 1200 till början på 1400 talet.
Ovanför huvudaltaret finns den berömda altartavlan av Wit Stwosz. Ett praktfullt exempel på medeltida träsnideri tillägnat Jungfru Maria. De realistiskt återgivna figurerna är ca 2,7 m höga och altartavlan mäter 11x13 meter.

På eftermiddagen besöktes den kända saltgruvan i Wieliczka, där vi efter 800 trappsteg befann oss 120 meter under jorden. Fantastiska salar och figurer skulpterade i saltkristaller. En snabbvisit på hotellet och tillbaka till centrum för middag på Krakows äldsta restaurang Halka. Under måltiden underhöll två musikanter och fyra dansare oss med polsk folkdans.

Dag 5: På gamla landsvägar och genom små byar tog bussen oss till Auschwitz/Birkenau. Det är fantastiskt att se hur Polen har utvecklats under de senaste åren. Enligt guiden har detta kunnat ske
tack vare EU och utvecklingsbidragen.

Framme i Auschwitz passerade vi under den kända portalen ”ARBEIT MACHT FREI” och vidare in i lägret. Vår kunnige guide berättade om lägrets tillkomst och utveckling. Lägret är numera ett
museum. I stora montrar kunde vi se omhändertagna ägodelar från internerade/avlivade
människor. Skor, glasögon, resväskor, husgeråd, leksaker och kvinnohår är några exempel på vad som fanns i jättestora montrar. I ett före detta ammunitionslager som byggts om och använts som gaskammare och bredvidliggande krematorium fick vi göra ett besök, som av förståeliga skäl blev mycket kort.

Auschwitz 2 eller som det även kallas ”Birkenau” var det mest deprimerande vi upplevde och kan inte beskrivas med ord. Sammanfattningsvis var den näst sista dagen på vår resa en omskakande upplevelse.

Dag 6: Buss från Krakow till Wroclaw och hemresa efter sex lärorika dagar med många och skiftande upplevelser.

Klicka här för att se bilder från resan!